طرح درس رایگان استاد دانشگاه
دانلود طرح درس رایگان استاد دانشگاه
اگر شما مدرس دانشگاه هستید و یا می خواهید در آزمون های تدریس دانشگاهی طرح درس رایگان تهیه کنید در اینجا می توانید فایل ورد Word طرح درس رایگان دانلود کنید.
در این پست آموزشی یار معلم به آموزش و راهنمای تدوین طرح درس روزانه برای مدرسان دانشگاهی می پردازیم:
برای اینکه شما بتوانید طرح درس را بنویسید ابتدا فرم خام طرح درس رایگان استاد دانشگاه را از باکس دانلود طرح درس رایگان یار معلم دانلود کنید.
سپس بایستی این مراحل که لازم است برای تحليل و تنظيم طرح درس در نظر گرفته شود را رعایت کنید:
- ابتدا در مرحله اول: تحليل و تنظيم اهداف آموزشي است
- مرحله دوم: تحليل و تعيين موقعيت آموزشي
- مرحله سوم: تحليل و تعيين محتوا روش و وسيله كمك آموزشي
- مرحله چهارم: تحليل وتعيين نظام ارزشيابي می باشد
شما می توانید از بخش فایل های دانشگاهی سایت یار معلم پاورپوینت ارائه و تدریس و قالب و تمپلیت پاورپوینت آماده دانلود کنید.
مرحله اول نوشتن طرح درس دانشگاهی : تحليل و تنظيم اهداف آموزشي
مطابق فرم طرح درس هدفهاي آموزشي را ذکر کنید، این اهداف بایستی بيان كننده وضعيت مطلوب يادگيرنده در يك رويداد آموزشي باشند. در هدفهاي آموزشي ماهيت و زمان تحقق متفاوتند، و به سه گروه كلي تقسيم مي شوند.
- گروه اول اهداف آموزشی: اهداف آرماني يا غايي(Aims): در سطح كلان برنامه ريزي آموزشي مورد توجه هستند و به مجريان برنانه هاي آموزشي ( مدرسين )چندان ارتباطي ندارد.
- گروه دوم اهداف آموزشی : اهداف كلي(Goals) هدفهاي كلي آموزشي اهدافي هستند كه در پايان يك دوره آموزشي تحقق يابند.
- گروه سوم اهداف آموزشی: اهداف عيني (Objective) اين اهداف، اهدافي هستند كه در فرآيند اجرا بسيار حائز اهميت هستند و مجريان برنامه هاي درسي و مدرسين بايد بر اساس اين اهداف سازماندهي كنند.
توجه کنید در نگارش هدف هاي آموزشی به مفید و قابل وصول بودن در چهار ويژگي زیر دقت لازم به عمل آورید:
- دانشجو محور( مخاطب يادگيرنده) باشند
- توصيفي از نتايج يادگيري باشند.
- صريح و قابل فهم باشند.
- قابل مشاهده و اندازه گيري باشند.
برای اینکه نگارش هدف هاي آموزشي به درستی انجام شود این مراحل را رعایت کنید:
- تعيين هدف يا هدفهاي كلي
- تبديل اهداف كلي به اهداف مياني ( رئوس مطالب)
- تبديل هدفهاي مياني به هدفهاي عيني و قابل مشاهده
- بازنگري و تنظيم مجدد اهداف آموزشي
تعيين هدف يا هدف هاي كلي آموزشي در نگارش طرح درس
هدفهاي كلي آموزشي اهدافي هستند كه در پايان يك دوره آموزشي تحقق يابند. و معمولاً به صورت عبارتهاي كلي مطرح مي شوند. اين اهداف در طي دوره قابل ارزشيابي نيستند. با افعال كلي تدوين مي شوند مانند: ياد بگيرد، آشنا شود، بفهمد، بداند و ……
از افعال شناختی (آشنا شود،بشناسد) و مهارتی مانند (كسب نمايد) برای نوشتن اهداف استفاده کنید.
و ساير افعال كلي مانند : لذت بردن دانستن – آشنا شدن فهميدن – ارزشگزاري درك كردن -تصديق كردن كسب كردن -دوست داشتن باور كردن – تمايل داشتن قدرداني كردن – از عهده بر آمدن فكر كردن – بشناسد.
تبديل هدف هاي كلي به اهداف مياني در طرح درس
هدف هاي مياني از هدف هاي كلي سرچشمه مي گيرند، اما نسبت به آنها محدود تر و مشخص تر، و نسبت به هدفهاي عيني جامعيت و شمول بيشتري دارند. برای تبديل هدف هاي جزئي به هدف هاي عيني و قابل مشاهده به این نکته توجه کنید:
هدفهاي آموزشي عيني به آن دسته از هدفها گفته مي شود كه نوع رفتار و قايليتهايي را كه انتظار داريم دانشجو پس از يك فعاليت آموزشي به آنها برسند، مشخص مي كنند.
اولين پيش نياز براي نوشتن يك هدف عيني صراحت و قابل فهم بودن آن است، براي نوشتن هدفهاي عيني بايد از افعالي استفاده كرد كه نتوان بيش از يك معنا از آنها استنباط كرد مانند: تحليل كردن صحبت كردن – پيش بيني كردن فهرست كردن – تعيين كردن انتخاب كردن – توضيح دادن نوشتن – مجزا كردن محاسبه كردن – استنباط كردن آزمايش كردن – تقسيم كردن كشيدن.
ويژگي هاي هدف هاي عيني خوب تعريف شده در اینجا اشاره می شود:
- رفتار مورد انتظار بايد صريح دقيق و قابل مشاهده باشد.
- موقعيتي كه رفتار بايد در آن مشاهده شود (انجام گيرد) مشخص شده باشد.
- سطح اجرا (درجه موقعيت ) بايد دقيقاً مشخص باشد.
مرحله دوم نوشتن طرح درس دانشگاهی : تحليل موقعيت آموزشي
برای تحلیل موقعیت آموزشی بایستی وقايع و تجارب يادگيري را تعيين كنيد و بين هدف ها رابطه ی مشخص برقرار باشد همچنین رفتار ورودي را پيش بيني كنيد.
برای آگاهی از یافته های آموزشی ابتدا با طرح ارزشيابي تشخيصي از سطح یادگیری دانشجو اطلاعات لازم را کسب می کنیم.
مرحله سوم نوشتن طرح درس دانشگاهی : تحليل و تعيين محتوا، روش و وسايل آموزشي
یکی از قسمت های مهم که در نگارش طرح درس بایید توجه قرار گیرد اهمیت روش و وسایل آموزشی مناسب است چرا که اگر به درستی انتخاب نشوند نمی توان آموزش و اهداف را به خوبی اجرا کرد. به طور كلي اصول و ضابطه هايي كه در تهيه و تنظيم محتواي آموزشي بايد در نظر گرفته شود، عبارتند از:
متناسب با اهداف آموزشي ميزان، علاقه رغبت و توانائي دانشجو ارتباط با مسائل روز مفاهيم، اصول و قوانين هر علم ، انطباق با زمان آموزش
ساخت علوم مختلف پايه اي براي آموزش مداوم ، توالي مطالب ،فرصت مناسب براي فعاليتهاي يادگيري چندگانه ، تازگي موضوع ، پروراندان مفاهيم اساسي و روش ها است
نحوه ی نگارش قسمت روش تدريس
اهمیت روش تدريس استاد را می توان كليد يادگيري دانشجو گفت . از مهمترين ويژگي هاي تدريس: هدفدار ، نظامدار، متقابل ، پويا و پاسخگو به نيازهاي فراگيران بودن را مي توان نام برد.
بر اساس استراتژي آموزشي متناسب با اهداف و حيطه آموزشي مي توان از روش هاي مختلف از جمله: سخنراني تعاملي ، بحث گروهي ، حل مسئله، پرسش و پاسخ ،clinical Demonstration ، گزارش صبحگاهي و……. تدريس استفاده نمود.
وسایل آموزشي در طرح درس
همه ی وسايل و امكاناتي كه به يادگيري بهتر و تفهيم مطالب كمك مي نمايد را می توان به عنوان وسایل و ابزار آموزشی در طرح درس نام برد مانند : نور تاب و غير نور تاب : تخته، مولاژ ، ماكت ، پروژكتور اورهد ، پروژكتور اسلايد، ويديو پروژكتور ، کتاب درسی و…
برای اینکه وسائل آموزشي مناسب انتخاب کنیم : وسائلي كه انتخاب مي شوند بايد علاوه بر ارائه انتقال مطالب و مفاهيم جديد، در صورت لزوم امكان تكرار فراگرفته گذشته را نيز فراهم آورند و علاقه دانشجو را نسبت به موضوع آموزش جلب كنند، و اين توجه را تا پايان فعاليت هاي آموزشي حفظ نمايند، علاوه براين كيفيت يادگيري را افزايش دهند و دانشجو را به پاسخگوئي و ابراز واكنش تشويق كنند.
ويژگي هاي فني وسيله: مهمترين ويژگي ها ي فني يك وسيله آموزشي را مي توان به صورت زير خلاصه كرد.
- توانائي انتقال پيام مورد نظر
- قابليت حمل و نقل (قابليت جابه جا كردن)
- سهولت كاربرد
- سهولت دستكاري و تعمير
- قابليت رجوع (رجوع پذيري)
در امكانات اجرائي: مهمترين عواملي كه در اجرا پذيري وسايل آموزشي تاثير مي گذارند عبارتند از ( تعداد فراگيران، وضعيت و اندازه كلاس، زمان لازم، در دسترس بودن ، اقتصادي بودن)
مرحله چهارم نوشتن طرح درس دانشگاهی : تحليل و تعيين نظام ارزشيابي
برای ارزشیابی در طرح درس مطابق با اهداف آموزشی این موارد توجه می شود:
- تغييرات و توانايي مورد نظرچه به صورت هدفهاي نوشته شده و چه در ذهن معلم باشدبايد دقيقاً تعريف شود.
- تعيين معيار موفقيت يادگيرنده كه برا ي قضاوت درباره عملكرد او مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
- سر انجام بايد، باتوجه به انتظاراتي كه مدرس از بازده دارد، نوع سوال را مشخص كنيم.
انواع آزمون براي اهداف شناختي بر اساس لايه هاي حيطه شناختي و عمق يادگيري انتخاب و تدوين مي گردد. ( آگاهي، دانش ، تحليل ؛ نتيجه گيري ، قضاوت ؛ ارزشيابي)
انواع سوالات حيطه شناختي : سوالات عيني : چند گزينه اي MCQ، صحيح-غلط True False، سوالات انشايي Essay
آزمونهاي حيطه مهارتي
يك آزمون عملي چنان آزموني است كه دانشجو را وادار مي كند يك وظيفه حرفه اي را در شرايط واقعي يا مشابه با شرايطي كه بايد فعاليتهاي حرفه اي خود را در آينده در آن اجرا كند آن را انجام دهد.
شما همچنین می توانید از بخش مقالات آموزشی رایگان سایت یار معلم آموزش نوشتن طرح درس روزانه و سالانه را مشاهده و مطالعه کنید.
منبع: خلاصه شده از مطالب سطح وب
دانلود فرم خام طرح درس رایگان
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
بسیار عالی واقعا مطلبی کاربردی بود و تونستم از اون بیشترین استفاده رو ببرم