آموزش نوشتن طرح درس روزانه
آموزش نوشتن طرح درس روزانه + دانلود انواع فرم خام درس روزانه
در این پست آموزشی رایگان سایت یار معلم به آموزش نوشتن و نگارش طرح درس روزانه و به همراه دانلود رایگان انواع فرم خام درس روزانه می پردازیم.
طرح درس روزانه یا جلسه ای برنامه ریزی جزئی برای یک جلسه آموزشی است و تمامی رفتارهای دانش آموز و معلم را شامل می شود. در این طرح جزئیات کاملی از ساعت شروع و پایان کلاس، مدت زمان اختصاص داده شده به هر فعالیت و اهداف یادگیری هر جلسه ذکر میشود. همچنین رویه ارزیابی و بازخورد از دانش آموزان نیز ممکن است در این طرح جا داشته باشد .
داشتن طرح درس کمک زیادی به بهتر شدن روش تدریس و تسلط یک معلم بر کلاس خود می شود. از سویی دیگر کم کم رتبه معلم نیز در اثر افزایش این کیفیت بیشتر می شود. طرح درس روزانه و سالانه یک روش برنامهریزی است که در مدارس و موسسات آموزشی استفاده میشود. این طرح به معلمان کمک میکند تا در طول سال تحصیلی درسها و مباحث مختلف را به صورت منظم و سازماندهی شده به دانشآموزان آموزش دهند.
طرح درس روزانه یا همچنین به آن برنامهی درسی خوانده میشود، برنامهای است که برای هر روز تحصیلی به صورت جزئی و مفصل تعیین میکند که چه موضوعاتی درس داده شود، چه فعالیتها و تمرینهایی انجام شود و چگونه مطالب به دانشآموزان ارائه شود.
این طرح، معلمان را در برنامهریزی و سازماندهی درسها کمک میکند و به آنها امکان میدهد تا بهترین روشها و استراتژیهای آموزشی را برای هر مبحث استفاده کنند.
طرح درس روزانه یا جلسهای چیست؟
طرح درس روزانه یا جلسهای به برنامهای گفته میشود که برای یک روز یا یک جلسه درسی دانشآموزان طرحریزی شده و به صورت جزئی تدوین میشود.
برای تدوین این طرح میتوان به مجموعه سؤالاتی همچون موارد زیر پاسخ داد:
- آیا همه دانشآموزان در کلاس حضور دارند؟(حضور و غیاب)
- آیا مطالب درس جلسه قبل را یاد گرفتهاند؟ (ارزیابی)
- آیا پیشنیازهای درس را میدانند؟
- مفاهیم اساسی درس این جلسه چیست؟
- تدریس هر یک از مفاهیم اساسی و سایر فعالیتهای کلاسی چقدر زمان نیاز دارند؟
- نحوه ارائه مطلب در کتاب خوب و رسا است یا نیاز به توضیحات و مثالهای بیشتر دارد؟
- چه فعالیتهای عملی برای درک مفهوم مورد نظر میتوان انجام داد؟
- چه ابزارهای کمک آموزشی برای انجام فعالیتهای عملی مربوطه مورد نیاز است؟
- آیا دانشآموزان مطالب را به طور کامل درک کردهاند؟(ارزشیابی کلاسی)
- تکلیف منزل دانشآموزان برای یادگیری بهتر چه باشد؟
- درس جلسه آینده چیست؟
در پایان هر ماه یا پس از پایان هر فصل نیز بهتر است یک ارزشیابی کتبی از دانشآموزان به عمل آید تا به کمک آن بتوان یادگیری دانشآموزان را مورد ارزشیابی قرار داده، نارساییهای احتمالی تدریس را کشف کرده و برای رفع آنها اقدام کرد.
نکاتی که در نگارش طرح درس روزانه در نظر بگیریم؟
این شامل مباحث اصلی، تمرین ها، فعالیت های عملی و مطالب مرتبط با درس است.
تعیین هدف: در ابتدا، باید هدف و نتیجه مورد انتظار از درس را تعیین کنید. باید مشخص کنید که در پایان این درس، دانش آموزان چه مهارت ها و دانش های خاصی را به دست خواهند آورد.
تعیین محتوا: در این مرحله، محتوای درس را بر اساس استانداردهای آموزشی و نیازهای دانش آموزان مشخص کنید. این شامل مباحث اصلی، تمرین ها، فعالیت های عملی و مطالب مرتبط با درس است.
برنامه ریزی فعالیت ها: در این مرحله، برنامه ریزی کنید که چه فعالیت هایی برای آموزش مطالب درسی و ارزیابی پیشرفت دانش آموزان بکار گیرید. این شامل تدریس، توضیح مفاهیم، فعالیت های گروهی، تمرین ها و تکالیف است.
تهیه منابع آموزشی: در این مرحله، منابع آموزشی مورد نیاز برای ارائه مطالب درسی و تمرینات را تهیه کنید. این می تواند شامل کتاب ها، مقالات، ویدئوها، نمونه های عملی و منابع دیگر باشد.
ارزیابی: در پایان هر درس، باید دانش آموزان را ارزیابی کنید تا ببینید که آیا هدف های درسی تحقق یافته است یا همچنین، در طرح درس باید از روش های تعاملی و جذاب برای آموزش استفاده کنید تا دانش آموزان بهتر و عمیق تر یاد طرح درس نوعی برنامه یا چهارچوب نوشته شده توسط معلم برای اجرای فعالیت های آموزشی در کلاس درس می باشد.
در نگارش طرح درس می بایست به ساعت شروع و پایان تدریس، مدت زمان انجام فعالیت های کلاسی، حضور و غیاب دانش آموزان و مهم تر از همه اهداف یادگیری هر جلسه اشاره شود. در واقع معلم از همان ابتدا که وارد کلاس می شود باید تمامی فعالیت های خود را بر اساس مدت زمان هر جلسه در یک برگه نوشته و آن را به مدیر مدرسه نیز تحویل دهد.
مراحل نگارش طرح درس روزانه به صورت خلاصه
تمام بخشهای یک طرح درس، از مشخصات، کلی و جزئی تا رفتاری، نقش مهمی در موفقیت درس دارند. عدم آگاهی از جزییات فرم طرح درس میتواند باعث ایجاد مشکلات در نگارش آن شود.
مشخصات کلی، شامل نام درس، معلم و تعداد دانشآموزان است.
اهداف کلی، جزئی و رفتاری، باید با استفاده از دانشآموزان قابل اندازه گیری و منطبق باشند. كلي و معيار، تعيين كننده مسيرها و اهداف رفتاري نيز مشخص كننده كارهاي مشاهدهپذير دانشآموزان باشند. تمام این بخشها برای ارائه در روشهای آموزشی و ارائه اطلاعات به بهترین شکل ممکن توسط معلمان به کار گرفته میشوند.
استفاده از وسایل آموزشی و روشهای تدریس منطبق با هدف مناسبهای آموزشی و دروس، میتوان به دانشآموزان کمک کرد.
قبل از شروع درس جدید، ارزشیابی تشخیصی باید بگیرد تا معلم بفهمد که دانش آموزان درس های قبلی را در نظر گرفته اند یا خیر. برای این منظور، معلم باید از روش های ارزیابی استفاده کند، از سوالات کوتاه، تمرینات در جلسه و فعالیت های مختلف. از طرفی، قبل از شروع درس جدید، باید برنامه های لازم با دقت انجام شود. این نکات باعث افزایش کارایی و کیفیت آموزش می شوند.
هدف آماده سازی جلب توجه فراگیران، معرفی موضوع به صورت غیر مستقیم برای ایجاد علاقه و انگیزه برای یادگیری است.
ارائه درس اساس طرح درس را تشکیل می دهد و باید به طور کامل سازماندهی شود. درس جدید باید بر اساس دانش و تجربیات قبلی دانش آموزان با حفظ ارتباط منطقی با مرحله آماده سازی طراحی و ارائه شود. محتوای ارائه شده باید منسجم و دارای ساختار منطقی باشد. ارائه درس شامل توضیح جزئیاتی مانند توالی موضوعات، نحوه تعامل با دانش آموزان و نکات کلیدی برای تمرکز است.
در این مرحله معلم از تمامی منابع، ابزار آموزشی و روش های موجود برای ارائه درس جدید استفاده می کند. فعالیت های اضافی به موضوع و هدف درس بستگی دارد.
ارزشیابی تکاملی شامل ارزیابی پیشرفت بر اساس پیشرفت بلند مدت دانش آموزان، از جمله پروژه ها، ارائه ها یا امتحانات نهایی است.
معلمان نه تنها درک دانش آموزان را ارزیابی می کنند، بلکه روش های تدریس و روند ارائه درس را نیز ارزیابی می کنند. از طریق شرکت در دوره های آموزشی، مربیان می توانند مهارت های برنامه ریزی درسی خود را برای کلاس های آموزشی مختلف ارتقا دهند.
دیدگاهتان را بنویسید