صفر تا صد طراحی آموزش
دانلود مقاله صفر تا صد طراحی آموزش
در این مقاله رایگان به موضوع طراحی آموزشی می پردازیم دانشجویان و دبیران و آموزگاران با مطالعه این مقاله با طراحی آموزشی آشنا می شوند.
شما می توانید از نمونه طرح درس طراحی آموزش سایت یار معلم دانلود و استفاده کنید.
طراحی آموزشی، کلید یک آموزش موفق است چرا که این امکان را برای ما فراهم می کند که پیش از آغاز آموزش، طرحی دقیق داشته باشیم و براساس این طرح، آموزش را پیاده سازی کنیم تا بتوانیم از هزینه و زمانی که در اختیار داریم استفاده بهینه کنیم و از بهترین روش های آموزش و بهترین روش های ارزشیابی استفاده کنیم، بنابراین لازم است متخصصان تعلیم و تربیت و افرادی که در حوزه آموزش فعالیت می کنند، از این مهارت برخوردار باشند.
تعریف و ماهیت رشته طراحی آموزش
طراحی آموزش (Instructional Design) یا طراحی سیستمهای آموزشی (Instructional System Design) یا بهاختصار ISD، شاخهای از علم آموزش (Pedagogy) با هدف طراحی تجربیات موفق آموزشی است. این شاخه امروزه به یک رشتهی آموزشی در بسیاری از دانشگاهها تبدیل شده و متخصصان آن با عنوان طراح آموزشی به سازمانها، موسسات دولتی و خصوصی مشاوره داده یا در آنها مشغول به کار میشوند.
بهعنوان مثال، یک طراح آموزشی تصمیم میگیرد که بهترین منابع برای یک دوره از میان کتابها، فیلم ها، سایتها، بازیها و غیره کدامها هستند. او میتواند ترکیبی از منابع را با درصدهای مشخص در ساختار آموزشی خود بگنجاند.
بهمنظور تحقق اهداف آموزشی، طراحی آموزش از یک رویکرد سیستماتیک در نیازسنجی دوره، تعیین و توسعهی مواد درسی و ارزیابی تاثیرگذاری آنها پیروی میکند. در مدلهای معمول، آموزش با علومی مانند روانشناسی رفتاری و استراتژیهای ارتباطی با هدف ایجاد محیط آموزشی مناسب برای یک دسته از فراگیران خاص، ترکیب میشود.
طراحان در مسیر خود از دانش قبلیشان در مورد الگوهای یادگیری برای طراحی مراحل و استراتژیهای آموزشی استفاده میکنند. بهاینترتیب آنها هرچه بیشتر به تحقق نیازهای فراگیران و اهداف آموزشی نزدیک میشوند. طراحی آموزش همچنین به حوزهی انتخاب تکنولوژیهای آموزشی نیز وارد میشود. متخصصان این رشته تلاش میکنند سازگارترین تکنولوژیها را متناسب با روش تدریس، مهارتها، نیازها و علایق فراگیران انتخاب کنند
مزایای طراحی آموزشی
Instructional Design یک فرآیند سیستماتیک است که تحقیقات واقعی و تئوری را با یکدیگر ترکیب میکند. به همین دلیل، این فرآیند ضمن هماهنگی با پتانسیلها و واقعیتها، همواره بهدنبال شکوفایی و توسعهی ظرفیت آموزش است. بهکارگیری یک متخصص طراحی آموزش میتواند مزایای متعددی برای موسسهی آموزشی، سازمان و فراگیران داشته باشد که در این بخش، مهمترین آنها را بررسی میکنیم.
اصول آموزش دیوید مریل (Merrill’s Principles of Instruction) یا بهاختصار MPI یک مدل طراحی آموزش با محوریت حلمسئله است. این مدل شامل پنج اصل زیر است:
اصل وظیفهمحوری: دلیل نیاز به یادگیری، وظایف و مشکلات دنیای واقعی است.
اصل فعالسازی: فعالشدن دانش در فراگیر به معنی بهکارگیری آن در مهارتهای عملی است.
اصل نمایش: اطلاعات باید در قالبهای مختلفی ارائه شوند؛ چراکه هر قالب بخشی از مغز را فعال میکند. این راهکار به حفظ بهتر اطلاعات کمک میکند.
اصل کاربرد: فراگیر باید دانش خود را شخصا بهکار بگیرد و با درس گرفتن از اشتباهات خود، دانشش را نیز بهتر حفظ کند.
اصل ادغام: یادگیری باید همراه با بحث، ارائه، دریافت بازخورد و دیگر فعالیتهایی باشد که دانش جدید را با دنیای واقعی ادغام میکند.
امروزه، صحبت از آموزش بدون انجام برنامهریزی و چارچوبگذاری برای آن، بیمعنی است. پیوند ناگسستنی آموزش با دیگر بخشهای جامعه و زندگی فردی، اعم از صنایع دیگر، اقتصاد و رشد فردی سبب شده است که کیفیت آموزش، بیش از هر زمان دیگری مهم جلوه کند.
مراحل طراحي آموزشي
هدف از طراحي آموزشي، فراهم کردن امکانات يادگيري است؛ زيرا انتخاب فعاليت هاي يادگيري مؤثر و مناسب، عامل مهمي در فرآيند طراحي يک درس محسوب مي شود. قبل از شروع آموزش، معلم بايد همه چيز را پيش بيني و آماده کند و برنامه ي خود را بنويسد؛ اما با توجه به اين که فرآيند تدريس، هيچگاه نمي تواند کامل باشد، برنامه هاي طراحي شده بايد انعطاف پذير، مرتب و به روز گردند. يک برنامه آموزشي خوب بايد به نحوي نوشته شود که دستيابي به قابليت و صلاحيت مورد نظر را تضمين کند. در فرآيند طراحي مي توان از الگوهاي مختلف استفاده کرد؛ اما در تمام الگوها، حداقل چهار مرحله يا گام اساسي را بايد مورد توجه قرار داد. اين مراحل عبارتند از:
مرحله اول : تحليل و تنظيم هدفهاي آموزشي
مرحله دوم : تحليل موقعيت آموزشي
مرحله سوم : تحليل و تعيين محتوا، روش و وسيله ي آموزشي
مرحله چهارم : تحليل و تعيين نظام ارزشيابي
مرحله اول : تحليل و تنظيم هدفهاي آموزشي
هدفهاي آموزشي، بيان کننده ي وضعيت مطلوب در يک رويداد آموزشي هستند. هدفهاي خوب تنظيم شده حداقل بايد داراي چهار ويژگي زير باشند:
- دانش آموزان، محور باشند؛ يعني بر اساس فعاليت هاي دانش آموزان تنظيم شوند.
- توصيفي از نتايج يادگيري باشند.
- صريح، روشن و قابل فهم باشند.
- قابل مشاهده و اندازه گيري باشند.
اگر طراحي در نوشتن هدفهاي رفتاري، از افعالي استفاده کند که صريح و قابل مشاهده نباشد و يا يک توليد نهايي قابل مشاهده اي نداشته باشد، معلم نمي تواند تحقق اهداف آموزشي را ارزشيابي کند. براي سنجش درستي يا عدم درستي يک هدف رفتاري، مي توان نتايج سؤالهاي زير را مورد تحليل و بررسي قرار داد:
1- آيا هدف رفتاري، آنچه که دانش آموزان بايد انجام دهند به وضوح بيان کرده است؟
2- آيا هدف رفتاري شرايط مهمي را که تحت آن شرايط دانش آموزان نشان مي دهند که قابليت و صلاحيت لازم را کسب کرده، مشخص کرده است؟
3- آيا هدف رفتاري معيارهايي را که بتوان بر اساس آنها تبحر و صلاحيت دانش آموزان را مورد ارزيابي قرار داد، توضيح داده است؟
4- آيا افعال به کار برده شده در اهداف رفتاري، افعالي کاملاً قابل مشاهده و بررسي مي باشند، و مانع از اشتباه ارزشيابي مي شوند؟
5- آيا هدفهاي رفتاري با جزئيات کامل که نتايج عمل مورد انتظار را نشان مي دهد، بيان شده است؟
6- آيا هدفهاي رفتاري با توجه به فعاليت هاي دانش آموزان تنظيم شده است؟
7- آيا هدفهاي رفتاري آنچه را که معلمان در فرآيند آموزش بايد انجام دهند، مشخص مي کند؟
8 – آيا هدفهاي رفتاري معيارهاي مشخصي را براي سنجش يادگيري دانش آموزان فراهم مي سازد؟
به مجموعه ي فعاليت هاي معلم و دانش آموزان در يک زمان معين، براي تحقق اهداف آموزي معين فعاليت هاي آموزشي گفته مي شود. بنابراين فعاليت هاي آموزشي شامل دو قسمت فعاليت مشخص مي باشد: 1- فعاليت هاي معلم (روش تدريس) 2 – فعاليت هاي دانش آموزان (تجارب يادگيري)[ Learning Experiences]
انواع الگوهای طراحی آموزشی
در منابع معتبر فناوری آموزشی1 الگوهای طراحی آموزشی را در دستههایی مانند خرد، کلان، و خرد و کلان، و یا با توجه به رویکردهای مختلف یادگیری، مانند رفتارگرایی، شناختگرایی و سازندهگرایی، طبقهبندی کردهاند. برخی از الگوهای طراحی آموزشی عمومی هستند و برخی دیگر برای موقعیتهای ویژه تهیه شدهاند. دستهای دیگر از الگوهای طراحی برای آموزش سنتی و رودرروی کلاسی و گروهی هم برای آموزش از راه دور و الکترونیکی طراحی شدهاند.
هرکدام از عناصر آموزش در جای خود میتواند الگوهای متفاوتی داشته باشد. مثلاً تدریس بهعنوان عنصر اجرایی آموزش، مدلها و الگوهای مختلف دارد. سایر عناصر و فرایندها نیز چنین وضعیتی دارند. الگوی طراحی آموزشی از مدلهای متفاوت زیرمجموعه آموزش بهصورت نظاممند استفاده میکند. اگر جریان آموزش را از مرحله نیازسنجی تا ارزشیابی بهصورت خطی در نظر بگیریم، طراحی آموزشی این جریان خطی را به فرایند سیستمی تبدیل میکند. به این معنا که الگوی طراحی آموزشی شامل این الگوهاست:
طراحی آموزش براساس الگوی بلوم
در طراحی آموزشی بر اساس طرح درس ملی بلوم که فرم خام این طرح درس را می توانید رایگان در صفحه ی اصلی سایت یار معلم رایگان دانلود کنید، به شرح زیر می باشد.
مشخصات
عنوان درس:ببینیدوبکارید زمان:۴۵دقیقه مکان :حیاط مدرسه
تعداد دانش آموزان:٢٠نفر موضوع:مراحل کاشت گیاه
اهداف کلی
١- آشنایی دانش آموز با مراحل رشد گیاه
٢- شناخت قسمت های مختلف گیاه
هدف های جزئی
١- آشنایی دانش آموز با مراحل رشد گیاه
٢- در ک تفاوت ریشه های گیاهان مختلف آشنایی با ریشه های متفاوت راست و افشان
٣- دانستن تفاوت برگ های گیاهان مختلف
۴- شناخت ساقه های مختلف گیاهان
۵- آشنایی با گل های با گلبرگ های مختلف
۶- معرفی دانه های تک لپه و دولپه
٧- تقویت حس دیداری در دانش آموزان
٨- علاقه به حفظ محیط زیست
٩- فهمیدن اینکه بعضی ریشه های خوراکی اند.
اهداف رفتاری
الف_حیطه شناختی:
١-دانش) دانش آموز بتواند برای ریشه راست و افشان سه مثال بزند.
٢-درک وفهم) دانش آموز بتواند پنج گیاه نام ببرید که ریشه آنها خوراکی باشد.
٣-کاربرد) دانش آموزبتواند بدون کمک معلم به دلخواه خود یک دانه کاشته و بعد ازجوانه زدن آن را به کلاس بیاورد.
۴-تجزیه وتحلیل) دانش آموز بتواند گیاه گندم و پیاز و میوه کاج را از لحاظ ریشه ساقه دانه و برگ و نوع محصول یا میوه با هم مقایسه کند.
۵-ترکیب) دانه های گیاهان لوبیا وگندم را بکارد و بعد آنها را در گروههای مختلف طبقهبندی کند.
۶-ارزشیابی) دانش آموز در مورد حفظ محیط زیست و فواید گیاهان مختلف و متنوع ۳ سطر بنویسد.
ب_حیطه عاطفی:
١-امادگی) دانش آموز با علاقه به صحبت های معلم در مورد گیاهان مختلف و کاشت آنها توجه کند.
٢-واکنش) دانش آموز به طور فعالانه در بحث کلاس در مورد کاشت گیاهان مختلف شرکت کند.
٣-ارزشگذاری) دانش آموز برای حفظ محیط زیست هنگام مشاهده طبیعت ارزش قائل باشد.
۴-سازماندهی) دانش آموز علاقه به کاشت گیاه جدید و می توان محافظت از طبیعت را در ذهن خود سازماندهی کند.
۵-درونی شدن) دانش آموز در محیط اطراف خود اگر زباله ای دی آن را در نزدیک ترین سطل زباله بیندازد.
ج_حیطه روانی – حرکتی :
١-آمادگی) دانش آموز مراحل کاشت گیاه توسط معلم خود را ببیند و از آن تقلید کند.
٢-اجرای بدون کمک) دانش آموز بتواند دانه گیاه انتخابی خود را بدون کمک کسی و با نظارت معلم بکارد.
٣-دقت) دانش آموز مراحل کاشت گیاه را با سرعت بهتر و دقیقتر انجام دهد.
۴-هماهنگی) دانش آموز همزمان با کاشت دانه در مورد نوع دانه و ریشه یا تعداد گلبرگ های آن توضیح دهد.
۵-عادی شدن) دانش آموز دانه لوبیا را به طور فعال و بدون فکر کردن بکارد.
روش تدریس
ازمایشی ومکاشفه ای
مواد و وسایل آموزشی
کتاب درسی، تخته، ماژیک، دستکش، لیوان یکبار مصرف، خاک باغچه، دانه لوبیا و گندم، دانه تک لپه و دولپه، برگ پهن و باریک،گلهای با تعداد گلبرگ های متفاوت، میوه کاج.
صندلی ها دربه صورت گروهی چیده شود
ارزشیابی تشخیصی
از بچه ها می پرسیم آیا کسی تا به حال گیاهی کاشته و مراحل آن را می داند و اینکه یک گیاه از چند قسمت تشکیل شده و ریشه در کدام قسمت گیاه قرار دارد۵ دقیقه
معرفی درس جدید و ایجاد انگیزه
معلم برای ایجاد انگیزه چند شاخه گل رز یا محمدی و نرگس با خود سر کلاس می آورد .دانش آموزان نیز به گفته معلم دانه لوبیا و گندم و لیوان یکبار مصرف و خاک باغچه به کلاس آورده اند. معلم با دانش آموزان به حیاط مدرسه می روند۵دقیقه
فعالیت ضمن تدریس (فرایند یاددهی یادگیری
معلم از دانش آموزان می پرسد: آیا با روش کاشت یک دانه آشنایی دارید؟ و بعد با بچه ها آزمایش کتاب صفحه ۸۲ را با هم انجام می دهند. سپس هر کدام از دانش آموزان دانه ای درلیوان بکارند. تاجوانه بزندورشد کند. معلم به بچه ها می گوید: هنگام کاشت گیاه باید از دستکش استفاده کنیم!!!
معلم از دانش آموزان می پرسد: آیا تا به حال ریشه گیاهی را دیده اید؟ معلم ریشه گیاه گندم را که خشک شده است و ریشه لوبیای که تازه کاشته است را به بچه ها نشان می دهد و از آنها می خواهد که آن دو ریشه را با هم مقایسه کنند. ریشه راست و افشان را برای بچه ها توضیح می دهد. از بچه ها می خواهد که نقاشی ریشه راست و افشان را بکشند. همین جا اشاره می کند که ریشه بعضی از گیاهان خوراکی است مثل…………! و از بچه ها می خواهد که و در مورد این سوال فکر کنند. معلم برگ درخت انگور انار توت برگ خرما و برگ کاج را به بچه ها نشان می دهد. به بچه ها می دهد تا به خوبی به آنها نگاه کنند و تفاوت های آنها را بگویند. سپس برای بچه ها توضیح می دهد که برگ بعضی درختان به صورت پهن مانند برگ انگور وتوت وانجیرو… و.. بعضی به صورت دراز و باریک مانند برگ انار برگ درخت بید برگ درخت خرما و برخی به صورت سوزنی شکل مانند درخت کاج یا سرو هستند. و به بچه ها توصیه می کند که هر وقت خواستیم برگ درخت ها را مشاهده کنید سعی کنید که به آنها آسیبی وارد نکنید. و معلم از بچه ها میخواهد که به تنه درختان حیاط مدرسه توجه کرده و آن را با ساقه لوبیا مقایسه کنند و شباهت ها و تفاوت های آنها را بیان کنند. همچنین میگوید :بچهها ما نباید روی درختان یادگاری بنویسیم. وظیفه ساقه در گیاهان را توضیح میدهیم. گل ها ی زیبارا به دست بچه ها می دهیم و از آنها میخواهیم که تعداد گلبرگ های آنها را بشمارند ومیگوییم بعضی گل ها مانند گل بنفشه٣یا۵ گلبرگ و بعضی گل ها مانند گل نرگس و مریم دارای ۴ یا ۶ گلبرگ میباشند. بعد از آن از بچهها میخواهیم که به دانه های گندم و لوبیا و نخود و هسته ی خرمایی که با خود دارند با دقت توجه کنند و می بینند که بعضی دو قسمتی و بعضی یک قسمتی هستند که دراصطلاح به آنها تک لپه ای یادولپه نیز میگویند. در آخر به بچه ها می گوییم که میوه بعضی درختان مانند درخت کاج به صورت مخروط می باشد. مخروط را نشان بچه ها میدهیم و از آنها میخواهیم که آن را رنگ کرده و کاردستی درست کنند.٢٠دقیقه
جمع بندی و نتیجه گیری : معلم به صورت بارش مغزی یک جمله ناقص را میگوید و از دانش آموزان می خواهد که آن را کامل کنند مثلاً ریشه ها……….، ساقه ها………، دانه ها……….
ارزشیابی تکوینی و پایانی : در هر یک از مراحل تدریس معلم با طرح یک سوال از دانش آموزان آنها را ارزیابی می کند 5 دقیقه
فعالیت خلاقانه دانش آموزان : ازدانش آموزان میخواهیمانواع ریشه ها را نقاشی کنند.
تعیین تکلیف : معلم جدولهای طرح شده در کتاب را در اختیار گروه ها می گذارد و از آنها می خواهد که به صورت گروهی آنها را حل نمایند. ۵دقیقه
طراحی آموزش براساس الگوی ADDIE
مدل ADDIE یک ابزار طراحی آموزشی است که میتواند به متخصصان آموزش کمک کند تا برنامههای توسعه موثر را در سازمان خود ایجاد و سازماندهی کنند در این الگوی طرح درس به موضوع ضرب و تقسیم می پردازیم.
مشخصات
عنوان درس: ضرب وتقسیم زمان : ۴۵دقیقه مکان :کلاس
تعداد دانش آموزان: ٢٠نفر موضوع:آشنایی با تقسیم
تحلیل
من می خواهم فصل چهارم از کتاب ریاضی پایه سوم را تدریس کنم (فصل ضرب و تقسیم). در این کلاس ۲۰ دانشآموز دختر حضور دارد که میانگین سنی آنها ۹ تا ۱۰ سال می باشد. از نظر استعداد و توانایی یادگیری در سطح مناسب و قابل رضایت ای قرار ندارد. بیشتر بچه های کلاس به درس ریاضی علاقه مند در وقتی درسی را خوب یاد میگیرند مشتاقند که پای تخته آمده و تمرینات را حل کنند به جز یکی از آنها که به دلیل اعتماد به نفس پایین مشارکت فعالی در کلاس ندارد که باید با سپردن بعضی کارها در کلاس به او اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم. از لحاظ فرهنگی و اقتصادی نیز در سطح متوسط اند. اما سه نفر از آنها و مالی آنچنان مناسبی ندارند. پیش نیاز این درس دروسی در کلاس اول و دوم می باشد که به صورت غیر مستقیم مفهوم ضرب آشنا شدند اما چیزی به نام ضرب نشنیدند. تدریس بهتر است با روشهای فعال انجام گیرد چون درس مهمی است و در یادگیری و اگر در این پایه خوبی تدریس و یاد گرفته نشود در سالهای بعد با مشکل مواجه خواهند شد. در این فصل باید تا اواسط دی ماه به پایان برسد و در آخر این درس دانش آموز باید با تقسیم آشنا شده باشد و بتواند به راحتی و تقسیم های ساده و متوسط را انجام دهد.
طراحی
اهداف آموزشی این درس براین اساسند:
اهداف کلی: آشنایی و مهارت در مفهوم تقسیم و عبارت نویسی آن
اهداف جزیی: آشنایی با مفهوم تقسیم، آشنایی با مفهوم دسته و تعداد، فهم کاربرد درست تقسیم در زندگی
اهداف رفتاری: دانش اموزبتواند مضارب اعداد ۳، ۷، ۹ را بگوید. (دانش – شناختی)
دانش آموز بتواند تقسیم هایی که معلم از آنها می خواهد به درستی پاسخ دهد(دانش-شناختی)
دانش اموز اهمیت و کاربرد تقسیم رادرزندگی را بفهمد (کاربرد-شناختی)
دانش آموزه خوراکی یاچیز دیگری که دارد بین دوستان و اطرافیان خود به درستی تقسیم کند (درونی شدن-عاطفی)
دانش آموز بدون کمک دیگری بتواند تقسیمات که معلم می گوید را حل کند. (اجرای بدون کمک – روانی حرکتی)
روش تدریس :
روش حل مسئله واکتشافی
تهیه
وسایل مورد نیاز برای تدریس :کتاب، تخته، ماژیک، کیسه حساب ریاضی، اشیاء ملموس، دانه نخود لوبیا و شکلات و…..
چیدمان کلاس :صندلی هابصورت گروهی چیده شود.
آمادگی وایجادانگیزه معلم واردکلاس شده وباخوشرویی سلام واحوالپرسی کرده ودانش آموزان راحضورغیاب میکندو لیل غیبت هارامیپرسد. وبرای ایجادانگیزه به بچه ها میگوید شما٢٠نفرید. اگربه ۵ گروه تقسیم شویدهرگروه چندنفره میشود؟
ارزشیابی تشخيصی:ازدانش آموزان چندسوال میپرسیم تاببینیم چقدرباتقسیم آشنایی دارند وازهمان نقطه تدریس درس جدیدرااغازکند. (١٠دقیقه)
اجرا
١- مشخص کردن نتیجه و رفتار نهایی مورد انتظار از دانش آموز:
درابتدابه بچه هامیگوییم که ماقراراست امروز با تقسیم ومفهوم وکاربرد ان درزندگی اشناشویم پس خوب به درس توجه کنیدتاتقسیم رایادگرفته وسوالاتی که ازشما پرسیده میشود رابخوبی جواب دهید وتقسم های مورد نظر را حل کنید.مثلاروی تخته تقسیم ٣٢بر٨رامینویسیم وازبچه هامیخواهیم که این مسئله راحل نمایند.
٢- اطمینان از دانستن پیش نیازها:
باپرسیدن سوالاتی ازدانش آموزان متوجه میشویم که بچه ها مباحث پیش نیاز رایا دارند یانه؟ وباانجام فعالیتی مطمئن میشویم.
در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد که از کیسه حساب تعداد ٣٢ عدد نی یا مهره و یا لوبیا در آورند.
سپس دستور کار داده و از بچه ها میخواهد که وسایل روی میز را ٨ تا ٨ تا جدا کنند و بعد از جدا کردن بگویند چند تا ٨ تا تقسیم کردند.
آنها خواهند گفت : به ٨ تا ٨ تا تقسیم شده است.
معلم باز هم برای تمرین بیشتر می تواند از مثال های دیگری استفاده نماید . به طور مثال ١۴ دانش آموز را جلوی کلاس آورده و به یکی از دانش آموز بگوید ٢ تا ٢ تا جدا کن تا همه ببینند که در چند دسته قرار می گیرند . آنها خواهند دید که ١۴ تا تقسیم بر ٢ تا به ٧ دسته تبدیل می شود.
معلم تعداد ٩ نفر از دانش آموزان را ابتدا جلو کلاس آورده و سپس یک نفر دیگر را هم کنار آن ها قرار داده و تعداد ٢٧ عدد نی را دست آن یک نفر داده و از او می خواهد تا نی ها را به طور مساوی بین این ٩ نفر تقسیم نماید.
دانش آموز مربوطه شروع به تقسیم می کند. دو حالت برای انجام این کار برای دانش آموز وجود دارد .
حالت اول – نی ها را یکی یکی بین دانش آموزان تقسیم نماید تا به انتها برسد.
حالت دوم – از همان ابتدا با توجه به مفهوم ضربی که در ذهن دارد به هر کدام ٣ تا ٣ تا می دهد . هر دو حالت صحیح می باشد ، بهتر است که دانش آموزان حالت اول را در پیش بگیرند.
بعد از انجام کار از دانش آموز خواسته می شود که روند کاری را توضیح داده و معلم به صورت زیر درس را ادامه داده و مطالب را روی تخته یادداشت می کند.
روی تخته می نویسد : ٢٧ نی تقسیم بر ٩ نفر می شود ٣
سپس بچه ها را به گروههای شش نفره تقسیم می کند و می خواهد که کیسه ی حساب ها را بردارند و هر گروه تعداد ٣۵ چیز شبیه به هم از کیسه ها خارج کرده ( هر چه که باشد) و به سر گروهها می گوید که ٣۵ تا چیز را بردارند و به طور مساوی بین دوستان خود در گروه پنج نفری تقسیم نمایند
آن ها شروع به کار کرده در این جا معلم می تواند تاکید داشته باشد که یکی یکی وسیله ها را تقسیم نمایند تا مطمئن شوند که به همه به طور یکسان رسیده است .
٣- به خاطر آوردن مفاهیم و اصول لازم برای حل مسئله:
دانش آموز دراین مرحله بایدپیش نیازهای لازم برای حل این مسئله رایادگرفته باشد. ومفهوم ضرب راکه برای حل این مسئله رابخوبی بیاداورد.
۴- راهنمای دانش آموز برای حل مسئله:
معلم نیزدانش آموزان راراهنمایی میکند تااگرمشکل وایرادی دارندمشکلاشان حل شودوخودشروع به تدریس درس میکند مثال های بیشتری نیزندتوضیح بیشتری میدهد.
۵- اطمینان و ارزشیابی از یادگیری دانش آموز
در این جا بهتر است آزمون عملکردی گرفته شود . می توان بچه ها را به حیاط برده و از آن ها خواسته که با دقت به اطراف خود نگاه کنند و هر چیز مثل همی را که به طور مساوی تقسیم شده را پیدا کـــرده و عبارت آن را بنویسند و بیان کنند .
یا چند تمرین به حالت های مختلف داده و از بچه ها پرسش شود
از دانش آموزان می پرسیم امروز چه چیزی یاد گرفتید
دانش آموزان مختلف پاسخ معلم را می دهند . در نهایت مطالب توسط معلم جمع بندی می شود
ارزشیابی ملاکی
آيا اهداف تععین شده محقق شدند؟
آیا اهداف مشخص شده مارابه آنچه میخواستیم رساند؟
مواد آموزشی
ایاموادورسانه های آموزشی مناسب بودوامرتدریس رااسان کردیانه؟
ارزشیابی آموزشی
آیا نیازبه تغییر روش تدریس میباشد؟
چیدمان کلاس برای این درس مناسب بود؟
ارزشیابی تکوینی
ایاارزشیابی بدرستی انجام شد؟
طراحی آموزش براساس الگوی DC
مشخصات
عنوان درس: بازیافت زمان : ۴۵دقیقه مکان :کلاس تعداد دانش آموزان: ٢٠نفر موضوع:آشنایی با تقسیم
اهداف غایی
آشنایی دانش آموزان با بازیافت وزباله های قابل بازیافت
تحلیل تکلیف
الف) اهداف جزئی
آشنایی دانش آموزان بابازیافت وزباله های قابل بازیافت
درک معنای زباله واشنایی بازوش های ازبین بردن زباله ها
فهمیدن اینکه زباله هارابایدسرساعت خاصی به محل جمع آوری زباله هابرد.
دانستن اینکه زباله های تروخشک بایدجداگردند.
آشنایی باسطل های بازیافت خشک، تر، وکاغذ
ب) تحلیل تکلیف:
١-زباله راتعریف ومضرات جمع شدن زباله رابیان کنم.
٢-نحوه جمع آوری زباله هارا توضیح وروش های ازبین بردن زباله ها بیان کنم.
٣-بازیافت راتوضیح داده، روش های بازیافت رابیان کرده وچندمثال بزنم.
۴-راه های جداسازی زباله هارا توضیح وفوایدبازیافت رانام ببرم.
۵-سطل های بازیافت رابه بچه هانشان داده ورنگ مخصوص زباله های خشک وتروکاغذرابگویم.
تعیین رفتار ورودی
الف) تعیین رفتارورودی :
دانش آموزان وسایلی که ازبازیافت موادساخته میشوند دیده اند امااهمیت بازیافت رانمیدانند.
ب) تحلیل ویژگی های یادگیرندگان :
من قراراست به دانش آموزان پایه سوم دبستان درس ١٣ مطالعات اجتماعی روبدم. ٢٠ دانش اموزدخترکه میانگین سنی آنها ٩تا١٠سال است. اکثرا آنش آموزان سطح استعداد خوبی برخورداند به درس علاقه مندند فقط یکی ازبچه هاکمی بازیگوش است واعتمادبنفس بالایی دارد وحواس بقیه بچه ها این درس پرت میکند. که درحین تدریس بایدبه سپردن بعضی مسئولیت هاوکارهابه اومشغول درسش کنم. ازنظرفرهنگی دونفرازدانش آموزان یکی از الدین انهامعلم میباشندوبقیه به شغل آزاد مشغولند. ازنظراقتصادی ٧٠درصدبچه هاسطح متوسط و٢٠ درصدوضع آنچنان مناسبی ندارند. ازنظرجسمی همه سالم میباشند.
اهداف عملکردی
درپایان ازدانش آموزان انتظار می رود که :
١-دانش آموز نکات مربوط به بیرون گذاشتن زباله هارابیان کند. (دانش – شناختی)
٢-فرایندبازیافت راتوضیح دهد. (درک-شناختی)
٣-نقش بازیافت رادرحفظ منابع ارزیابی کند. (قضاوت-شناختی)
۴-دانش آموز نسبت به حفاظت ازمنابع حساس شود. (واکنش-عاطفی)
۵-روحیه صرفه جویی واسراف نکردن رادرخود تقویت کند. (تبلور ارزش ها درشخصیت-عاطفی)
۶-درخانه وخیابان زباله هارا به خشک، تروکاغذتفکیک کند. (درونی شدن-روانی – حرکتی)
پرسش های آزمون ملاکی ارزشیابی تشخيصی)
چه کسی اشیائ بازیافتی را دیده است؟ اگر از بین دانش آموزان کسی مواد بازیافتی و … دیده است, برای دوستانش تعریف کند.
نتایج یادگیری دانش آموزان)
١-زباله راتعریف ومضرات جمع شدن زباله رابیان کند.
٢-نحوه جمع آوری زباله هارا توضیح وروش های ازبین بردن زباله ها بیان کند.
٣-بازیافت راتوضیح داده، روش های بازیافت رابیان کرده وچندمثال بزند.
۴-راه های جداسازی زباله هارا توضیح وفوایدبازیافت رانام ببرد.
۵-سطل های بازیافت رابه بچه هانشان داده ورنگ مخصوص زباله های خشک وتروکاغذرابگوید.
١-زباله راتعریف ومضرات جمعشدن زبالهرابیان کند.
دانش آموز زباله راتعریف میکند وو۴مورذمضرات جمع شدن زباله ها بیان میکند.
دانش اموز زباله راتعریف میکند و٢موردازمضرات جمع شدن زباله هارابیان کند.
دانش آموز باله راتعریف میکنداما مضرات جمع شدن زباله ها رانمیداند.
دانش آموزنه تعریف زباله را میداند و نه مضرات جمع شدن زباله هارا.
٢-نحوهجمع آوریزباله هاراتوضیح وروشهای ازبینبردن زبالههابیان کند.
دانش آموز میتواند نحوه جمع آوری زباله ها را توضیح و روش های از بین بردن زباله هارا بیان کند
دانش آموز می تواند نحوه جمع آوری زباله و توزیع و فقط به یکی از روش های از بین بردن زباله ها اشاره کند
دانش آموز فقط نحوه جمع آوری زباله ها را می داند اما روش های از بین بردن زباله ها را می دانند
دانش آموز نحوه جمع آوری زباله ها را می دانند و نه روش های از بین بردن زباله ها را
٣-بازیافت راتوضیح داده، روش های بازیافت رابیان کرده وچندمثال بزند
بازیافت را توضیح می دهد و روش های باز یافت را بیان می کند و چند مثال می زند
دانش آموز بازیافت را توضیح میدهد و روشهای بازیافت را بیان می کند
دانش آموز بازیافت را توضیح میدهد اما روش هایی بازیافت را نمی داند
نه تعریف بازیافت رامیداند نروشهای بازیافت را
۴-راههای جداسازی زبالههارا توضیح وفوایدبازیافت رانام ببرم.
راه های جداسازی زباله ها را توضیح دهد و فواید بازیافت را نام ببرد
راه های جداسازی زباله ها را توضیح می دهد و فقط به یکی از فواید بازیافت اشاره میکند
راه های جداسازی زباله ها توضیح می دهد اما فواید بازیافت را نمیدانند
۵-سطلهای بازیافترابه بچههانشان دادهورنگ مخصوص زبالههای خشک وتروکاغذرابگوید.
دانش آموز سطل های بازیافت را می شناسند رنگ مخصوص زباله های خشک و تر و کاغذ را بگوید
دانش آموز سطل های بازیافت رامیشناسدوفقط رنگ سطل موادخشک وکاغذ رامی اند.
دانش آموز فقط سطل های بازیافت رامیشناسد.
دانش آموز نه سطل های بازیافت رامیشناسد ونه رنگ مربوط به هرکدام راتشخیص میدهد.
تدوین راهبردهای آموزشی
الف) روش تدریس:
قصه گویی
ب) شیوه ی گروه بندی دانش آموزان :
دانش آموزان به ۵ گروه ۴نفره تقسیم میشوند وصندلی هارا وری بچینندکه تخته ومعلم مسلط باشند.
ج) نحوه مشارکت دانش آموزان درفرایند یاددهی ویادگیری:
به قصه ی معلم درمورد رس توجه میکنند. به سوالات معلم پاسخ میدهند. درساخت سطل های بازیافت موادخشک وتروکاغذبرای کلاس ومدرسه مشارکت میکنند.
مواد آموزشی
کتاب درسی، درصورت امکان فیلم آموزشی، انواع زباله های قابل بازیافت مثل کاغذ شیشه و… سطل های کوچک تفکیک زباله
اجرای تدریس :
١-تدوین هدف:آشنایی دانش آموزان بابازیافت وزباله های قابل بازیافت
درک معنای زباله واشنایی بازوش های ازبین بردن زباله ها
فهمیدن اینکه زبالهذهارابایدسرساعت خاصی به محل جمع آوری زباله هابرد.
دانستن اینکه زباله های تروخشک بایدجداگردند.
آشنایی باسطل های بازیافت خشک، تر، وکاغذ
٢-انتخاب نوع قصه:قصه ساده
٣-ساخت قصه:داستان این درس ازانجاشروع میشودکه مادرعلی به اومیگوید علی انروزدوشنبه است وروززوج، پاکتهای زباله را دم دربگذارتاماشین شهرداری که ساعت ٩می ایدانهاراببرد. علی به مادرش میگوید:چراسه پاکت مادر؟ چراهمه رادریک کیسه نریختی؟ مادرش به اومیگوید:اینکارراکردم تابازیافت کنندگان زباله ها راحت تراشند. علی باتعجب پرسید بازیافت کنندگان دیگه چه کسانی هستند؟ مادرش گفت :زباله های مابعد ازاینکه جمع آوری میشود بعضی ازانهاسوزانده یادفن میشود اما بعضی ازانهارامیشود دوباره استفاده کرد. علی باتعجب وتمسخر ازمادرش پرسید :مگرمیشودازلیوان شکسته، کاغذپاره شده، وپوست میوه دوباره استفاده کرد؟ مادرگفت:آره پسرم. ممکنه ازپوست میوه هاکوددزست کنند. ازلیوان شکسته دوباره لیوان یاوسیله ی شیشه ای دیگری بسازند. ازکاغذپاره کتاب یادفترجدیدتولیدکنند. علی گفت راست میگویی اینجوری هم صرفه جویی میشه وهم محیط پاکیزه تری داریم.
مادرگفت :آفرین پسرم، همانطورکه درخیابان ودرپارک دیده ای سطل های جداگانه ای برازباله ها میگذارندتازباله ها راجدای ازهم بریزیم وقاطی نشوند. علی درموردمراحل ونحوه بازیافت پرسید که مادرش گفت :بطری های شیشه ای را درکوره حرارت میدهندوانهارابه شکل دلخواه درمیآورند. کاغذهارانیزبادستگاه مخصوص خمیرکرده ودوباره ازانهاکاغذمیسازند. علی بعدازان تصمیم گرفت همیشه زباله را جداگانه بگذارد تابه بازیافت کنندگان کمک کند.
۴-اجرای روش:
معلم درس رابصورت یک داستان بیان میکند. داستان این درس ازانجاشروع میشودکه مادرعلی به اومیگوید علی امروزدوشنبه روززوج است. پاکتهای زباله را دم دربگذارتاماشین شهرداری که ساعت ٩می ایدانهاراببرد. علی به مادرش میگوید:چراسه پاکت مادر؟ چراهمه رادریک کیسه نریختی؟ مادرش به اومیگوید:اینکارراکردم تابازیافت کنندگان زباله ها راحت تراشند. علی باتعجب پرسید بازیافت کنندگان دیگه چه کسانی هستند؟ مادرش گفت :زباله های مابعد ازاینکه جمع آوری میشود بعضی ازانهاسوزانده یادفن میشود اما بعضی ازانهارامیشود دوباره استفاده کرد. علی باتعجب وتمسخر ازمادرش پرسید :مگرمیشودازلیوان شکسته، کاغذپاره شده، وپوست میوه دوباره استفاده کرد؟ مادرگفت:آره پسرم. ممکنه ازپوست میوه هاکوددزست کنند. ازلیوان شکسته دوباره لیوان یاوسیله ی شیشه ای دیگری بسازند. ازکاغذپاره کتاب یادفترجدیدتولیدکنند. علی گفت راست میگویی اینجوری هم صرفه جویی میشه وهم محیط پاکیزه تری داریم.
مادرگفت :آفرین پسرم، همانطورکه درخیابان ودرپارک دیده ای سطل های جداگانه ای برازباله ها میگذارندتازباله ها راجدای ازهم بریزیم وقاطی نشوند. علی درموردمراحل ونحوه بازیافت پرسید که مادرش گفت :بطری های شیشه ای را درکوره حرارت میدهندوانهارابه شکل دلخواه درمیآورند. کاغذهارانیزبادستگاه مخصوص خمیرکرده ودوباره ازانهاکاغذمیسازند. علی بعدازان تصمیم گرفت همیشه زباله را جداگانه بگذارد تابه بازیافت کنندگان کمک کند.
۵-نتیجه گیری:ازبچه ها میپرسیم ازاین قصه چه مطالب جدیدی یادگرفتن؟ چه نتیجه ای میگیرین؟
ارزشیابی تکوینی
١-به چه موادی زباله می گوییم.
٢-جمع شدن زباله ها برای ما خطرناک است چرا؟
٣-برای بیرون گذاشتن زباله ها چه نکاتی را باید رعایت کنیم.
۴-بازیافت چیست؟
۵-آیا بازیافت به حفظ منابع کمک می کند؟
۶- سطل های تفکیک زباله را با توجه به نوع رنگ نام ببرید؟
ارزشیابی تراکمی
ازدانش آموزان بخواهیم که درمنزل زباله های خودجداسلزی نموده تابه بازیافت کنندگان کمک نمایند.
ارزشیابی تراکمی
آیا روش ارزش یابی مطمئن می باشد؟
منبع مطالب سطح وب
دیدگاهتان را بنویسید