دسترسی سریع
ارتباط با استاد
امکان بازگشت وجه
دانلود طرح درس روزانه-ملی زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی کل فصل سوم علوم دوم طرح درس روزانه را براساس روزانه و ملی و پاورپوینت ارائه طرح درس ملی این درس را دانلود کنید
با کد تخفیف ymoalem20 این محصول را با 20 درصد تخفیف خریداری نمایید. یعنی: 39,200 تومان

دانلود طرح درس روزانه-ملی زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی ( Word  و پاورپوینت)

در اینجا می توانید طرح درس روزانه ملی طرح بلوم را در فرمت ورد Word  و پاورپوینت برای درس سوم علوم دوم ابتدایی را در 4 صفحه ی ورد دانلود و استفاده کنید.

این طرح درس مطابق با دبیرخانه کشوری راهبری درس علوم تجربی پایه دوم ابتدایی برای طرح درس روزانه درس سوم علوم تجربی پایه دوم ابتدایی نوشته شده است.

طرح درس روزانه زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی

مشخصات کلی شماره طرح درس:3 موضوع درس: زندگی ما و گردش زمین 1 تاریخ اجرا: مدت اجرا: مجری: کلاس: تعداد فراگیران: مکان:

الف: قبــل از تـــــــدریــس : اهداف بر اساس تلفیقی از هدف نویسی برنامه درسی ملی و طبقه‌بندی جدیدبلوم
سطح هدف اهداف و پیامدها

هدف کلی درس زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی

• آشنایی با گردش زمین و تأثیر آن بر دما و پدید آمدن شب و روز
• آشنایی با تأثیر نور خورشید در زندگی ما
• آشنایی دانش‌آموزان با تفاوت فعالیت و کار جانداران در شب و روز

اهداف مرحله‌ای زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی

1. ارتباط بین حرکت زمین به دور خود و تغییرات دمای هوا را درک و بیان کنند.
2. ضرورت وجود نور خورشید در زندگی جانداران روی زمین را درک و بیان کنند.
3. تغییرات دمای هوای شبانه‌روز را که دارای روند تغییرات منظمی است، ثبت کنند.
4. روند تغییرات دمای هوا را بر اساس زمان‌بندی ثبت کرده و آن را به حرکت زمین به دور خود ربط دهند.
5. چگونگی تغییرات دما و ارتباط آن با حرکت زمین به دور خود را با جزئیات و اطلاعات جمع‌آوری‌شده بیشتری نشان دهند.
6. نمونه‌های از موجوداتی که در شب فعالیت دارند را بیان کند.

سپس هدف‌های رفتاری آموزشی اهداف (با رعایت توالی محتوای درسی) مطابق با فرم انتظارات در پایان آموزش حیطه و سطح در بلوم عناصر برنامه درسی ملی تعقـل، ایمـان، علـم، عمـل و اخـلاق عنصر عرصه ارتباط با نوشته شده است.

توضیحات طرح درس روزانه-ملی زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی

مطابق با فرم طرح درس ملی روزانه این فایل طرح درس تهیه شده است همچنین فایل پاورپوینت ارائه طرح درس علوم درس سوم پایه دوم ابتدایی را همراه این فایل طرح درس روزانه می توانید دانلود و استفاده کنید.

طرح درس روزانه-ملی زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی

در اینجا به صورت خلاصه به محتوای این طرح درس روزانه می پردازیم:

خلاصه ی طرح درس روزانه-ملی زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی

در اینجا مطالبی از سطح وب با موضوع طرح درس علوم تجربی دوم ابتدایی رایگان تهیه شده است که می توانید مطالعه کنید.

هدف کلی درس زندگی ما و گردش زمین ۱: آشنایی با گردش زمین و تاثیر آن بر دما و پدید آمدن شب و روز، تاثیر نور خورشید بر زندگی ما

اهداف جزیی درس سوم علوم دوم:

  • یادآوری دو نوع حرکت زمین (حرکت به دور خورشید و حرکت به دور خود)
  • آشنایی با علت ایجاد شب و روز
  • آشنایی با تغییرات دمایی شبانه روز و علت این تغییرات
  • آشنایی با تقش خوردشید در زندگی ما و سایر موجودات زنده
  • یادگیری چگونگی آمد و شد شب و روز
  • یادگیری چگونگی گردش زمین

اهداف رفتاری علوم دوم ابتدایی درس سوم: در پایان این درس،از دانش‌آموز انتظار می رود که:

  • علت ایجاد شب و روز را درک کرده و توضیح دهد.
  • وند تغییرات دمای هوای شبانه روز را ثبت کنند.
  • ارتباط بین حرکت زمین به دور خود و تغییرات دمای هوا را درک و بیان کنند.
  • ضرورت وجود نور خورشید در زندگی جانداران روی زمین را درک و بیان کنند.
  • چگونگی آند و شد شبانه روز را توضیح می­ دهد.
  • چگونگی گردش زمین به دور خود را توضیح می­ دهد.
  • آمد و شد شب و روز را با انجام آزمایش نشان می­ دهد.
  • به مطالعه کتاب­ هایی درباره زمین، ویژگی ­ها و گردش آن علاقمند می ­شود.

ارزشیابی تشخیصی: سارا با قیافه نارحت در حالیکه یک نقاشی در دست دارد وارد کلاس می­شود. معلم از او می­ پرسد سارا جان چرا نارحتی؟ این نقاشی چیست؟ او پاسخ می ­دهد دیروز یک نقاشی کشیدم و چون نقاشی ­ام شب بود خورشید را پشت کوه کشیدم و آن را به مادرم نشان دادم اما او گفت: سارا خورشید که شب­ها پشت کوه نمی­ رود! تو بزرگ شده­ای و نباید دیگر خورشید را پشت کوه بکشی؟ من از مادرم پرسیدم مگر خورشید شب­ها پشت کوه نمی­ رود؟ او گفت فردا که به مدرسه رفتی از معلم­تان بپرس برایت توضیح می ­دهد. سارا ادامه می­دهد: حالا خانوم معلم من اشتباه نقاشی کشیده­ ام؟ اگر خورشید شب­ ها پشت  کوه نمی­ رود پس کجا می ­رود؟ معلم رو به دانش ­آموزان می­کند و از آن­ها می ­پرسد به نظر شما خورشید شب­ ها کجا می­ رود؟

برای تشخیص میزان اطلاعات دانش‌آموزان، سؤالاتی را در در رابطه با علل به وجود آمدن شب و روز و تغییرات دما در طی روز و شب مطرح کنید. برای مثال،

  • به نظر شما هوا در چه زمان هایی از شبانه روز گرم تر و در چه زمان هایی سردتر است؟
  • به نظر شما چه عاملی باعث می شود که بخشی از شبانه روز هوا تاریک باشد و بخشی دیگر روشن؟
  • ما انسان ها از نور خورشید چه استفاده‌هایی می‌کنیم؟

چیدمان کلاس : دانش آموز به صورت گروه­ های چهارنفره نشسته ­اند.

آمادگی : سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب، بررسی سلامت جسمی و روحی دانش آموزان، بررسی تکلیف جلسه­ی قبل.

فعالیت های مقدماتی ورودی: از دانش آموزان سوالاتی درباره­ی درس گذشته می­پرسم.

انگیزه سازی

بعد از اینکه به حالت نمایشی برای دانش­آموزان این سوال را به وجود آوردیم که خورشید شب­ها کجا می­رود و اصلا شب و روز چگونه به وجود می­آیند از ان­ها می­خواهیم به کاری که انجام می­دهیم خوب نگاه کنند. از یک توپ نخی را آویزان می­کنیم و آن را روبروی لامپی که روشن است می­گیریم. طرح درس زندگی ما و گردش زمین 1 علوم دوم ابتدایی درس سوم از دانش­ آموزان می­خواهیم به ما بگویند کدام طرف توپ روشن و کدام طرف توپ تاریک است؟ حالا توپ را می­چرخانیم و دوباره می­پرسیم؟ سپس همین آزمایش را با کره زمین انجام می­دهیم و از آن­ها می­خواهیم بگویند چه نتیجه­ای از آزمایش گرفتند؟ پس از اینکه پاسخ­های آن­ها را شنیدیم برای آن­ها توضیح می­دهیم که کره زمین هر 24ساعت یکبار به دور خود می­چرخد و همینطور که به دور خود در حال چرخش است یک طرف آن رو به خورشید و روز می­شود و طرف دیگر پشت به خورشید و شب می­شود. حال از دانش­آموزان می­خواهیم به جلوی کلباس بیایند و به یک نفر عکس خورشید می­دهیم و چهار نفر دیگر در حالیکه می­چرخند اگر روبروی خورشید قرار بگیرند می­گویند من روز هستم و اگر پشت به خورشید قرار بگیرند می­گویند من شب هستم.

برروی دیوارهای کلاس تصاویری از خورشید، زمین و ماه نصب می­کنیم. همچنین به همراه خود توپ، کره زمین و لامپ به کلاس می­بریم.

ارائه محتوا

سوالات و فعالیت های حین تدریس و فعالیت­های گروهی

در نهایت نیز برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای توجه بیشتر به درس و یادگیری هر چه بهتر آن، می‌توانید پوسترها، تصاویر یا کلیپ‌هایی از شب و روز، موجوداتی که در شب زندگی می‌کنند، افرادی که شب کار هستند و غیره، نصب یا پخش کنید.

روش تدریس درس گردش زمین و زندگی ما ۱: برای این درس می‌توانید از روش‌ تدریس تلفیقی می‌تواتید استفاده کنید. از جمله: روش تلفیقی(مشارکتی،پرسش و پاسخ) روش تدریس پرسش و پاسخ – روش تدریس مشارکتی – روش تدریس ایفای نقش

وسایل لازم: کتاب درسی – تخته و ماژیک – چراغ مطالعه و چراغ قوه – سیم رابط – چراغ الکلی -گلدان شامل یک گیاه – یک توپ و چند میوه گرد -دو -عدد دماسنج – دو عدد بشقاب -سه پایه – نخ – تعدادی دانه لوبیا – ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی مانند بشر – مقداری پارچه- فیلم (مستند) و لوح فشرده آموزشی -کتاب، ماژیک، تخته وایت برد، لامپ، کره زمین، توپ

فعالیت‌های معلم و دانش‌آموز: آموزش تاثیر نور خورشید بر ایجاد شب و رور:

در روزهای پیش از تدریس این درس، دانش آموزان را گروه‌بندی کنید و از هر گروه بخواهید برای یادگیری این درس، یک چراغ قوه یا چراغ مطالعه و یک توپ همراه خود بیاورند. در روز تدریس، از هر گروه بخواهید که توپ و چراغ را روبروی هم قرار داده، توپ را به عنوان کره زمین و چراغ را به عنوان خورشید در نظر بگیرند.

پس از مشاهده‌ی بخش روشن و تاریک توپ، در رابطه با تاثیر نور خورشید بر ایجاد شب و روز از بچه ها سوال کنید (روش پرسش و پاسخ) و پس از شنیدن پاسخ آن‌ها، راهنمایی‌های لازم را ارائه نمایید. در حین آموزش این مطلب، از بچه ها سوال کنید که آیا می‌توان اندازه قسمت‌های تاریک و روشن توپ را تغییر داد. مسلما پاسخ منفی است و با استفاده از جا به جا کردن چراغ قوه یا توپ چند بار مرز بین تاریکی و روشنایی را علامت گذاری کنید تا زیاد یا کم شدن این دو بخش را با هم مقایسه کنند.

آموزش حرکت زمین  به دور خودش و تاثیر آن بر ایجاد شب و روز:

برای آموزش حرکت وضعی زمین (حرکت زمین به دور خود)، با استفاده از روش ایفای نقش، کار در کلاس صفحه ۲۴ را به کمک ۵ نفر از دانش آموزان اجرا کنید. سپس دانش آموزان را با این موضوع آشنا کنید که زمین هر ۲۴ ساعت به دور خود می‌چرخد و این چرخش سبب به وجود آمدن شب و رور می‌شود.

استفاده از عبارت حرکت وضعی برای دانش آموزان پایه دوم الزامی نیست.

آموزش تغییرات دمای شبانه روز

برای آموزش تغییرات دما و یادگیری نحوه کار با دماسنج، کار در کلاس و آزمایش صفحه ۲۵ را در کلاس و با همراهی شاگردان انجام دهید. برای آشنایی دانش‌آموزان با دماسنج یک دماسنج را در اختیار شاگردان قرار دهید تا همه بخش‌های آن را مشاهده کنند. سپس در حین آزمایش و ایجاد تغییرات دمایی، توجه دانش‌آموزان را به بالا و پایین رفتن مایع داخل دماسنج جلب کنید. با هر بار تغییر دما، از بچه ها بخواهید عدد مشاهده شده روی دماسنج را ثبت کنند.

ارزشیابی مستمر

در حین تدریس، سوالات و فعالیت‌هایی که در کتاب مطرح شده‌اند از دانش آموزان بپرسید.

به هرگروه آزمونکی مرتبط با مبحث موردنظر می­دهیم و از ان­ها می­خواهیم آن را پاسخ دهند.

ارزشیابی پایانی از درس زندگی ما و گردش زمین ۱ : برای ارزشیابی دانش‌آموزان در پایان درس ۳ از علوم دوم، سوالاتی را در رابطه با موضوعات زیر از دانش آموزان بپرسید: با انجام یک آزمایش، نحوه ایجاد شب و روز را نشان دهید.

  • اثرات گردش زمین در زندگی ما چیست؟
  • تاثیر نور خورشید و گرمای آن در زندگی جانداران روی زمین چیست؟
  • تغییرات دما و حرکت وضعی زمین چه ارتباطی با هم دارند؟

ارزشیابی پایانی
از دانش ­آموزان می­خواهیم نقاشی از خورشید و کره زمین که نشان دهنده شب و روز است بکشند.

جمع بندی و نتیجه گیری

به دانش­ آموزان می­گوییم امروز آموختیم که کره زمین که ما بر روی آن زندگی می­کنیم هر 24ساعت یکبار به دور خود می­چرخد و یک طرف آن رو به خورشید و طرف دیگر آن پشت به خورشید قرار می­گیرد. طرفی که پشت به خورشید است شب و طرفی که روبه خورشید است روز است. تا به حال فکر کرده­اید اگر همیشه روز یا اگر همیشه شب بود چه اتفاقی می­افتاد؟ این آمد و شد شبانه روز یک نظم است که خدای مهربان ما این نظم را بوجود آورده است. خداوند مهربون بسیار داناست و برای ما چیزهایی بوجود آورده است که برای مات فایده دارند پس همیشه باید از خداوند مهربون تشکر کنیم . سپاس­گزار نعمت­هایی مانند خورشید ماه، شب و بسیاری دیگر باشیم.

تعیین تکلیف:

  •  از دانش‌آموزان بخواهید برای جلسه بعد، تصویری از شب و روز را با کمک نشان دادن رابطه بین زمین و خورشید بکشند و به کلاس بیاورند.
  •  از دانش آموزان بخواهید یک گروه از موجودات که کار و فعالیت آن ها در شب انجام می‌شوند و یک گروه دیگر که کار و فعالیت آن‌ها در روز انجام می‌شود را انتخاب کرده، سپس در رابطه با تفاوت نحوه زندگی آن‌ها تحقیق کنند.
  •  با استفاده از یک دماسنج، بیشترین و کمترین دمای شب و رور را در طی یک شبانه روز ثبت کند و تحلیل خود را در مورد آن بیان نماید.
  •  از دانش آموزان بخواهید آزمایشی را طراحی کنند که در آن پی ببرند که گیاهان برای رشد نیاز به نور خورشید دارند و در کلاس این آزمایش را شرح داده و با آزمایش ها و نتایج همکلاسی خود مقایسه کنند.

نظرات

متوسط امتیازات

0
بدون امتیاز 0 رای
Original price was: ۷۰,۰۰۰ تومان.Current price is: ۴۹,۰۰۰ تومان.
0 نقد و بررسی

جزئیات امتیازات

5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “طرح درس روزانه-ملی زندگی ما و گردش زمین علوم دوم ابتدایی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *