
دانلود طرح درس روزانه نماز در کوهستان هدیه چهارم
در طرح درس روزانه با عنوان هدیه آسمانی پایه چهارم ابتدایی درس نماز در کوهستان در فرمت ورد Word و قابل ویرایش را در 14 صفحه دانلود و استفاده کنید
نام کتاب درسی: هدیه های آسمانی پایه : چهارم درس :نماز در کوهستان
1. هدف کلی:
از دانشآموزان انتظار میرود در پایان درس با تیمم و احکام آن آشنا شوند و بتوانند در شرایط خاص بهدرستی آن را انجام دهند.
2. اهداف رفتاری:
دانشآموزان در پایان درس بتوانند:
مفهوم تیمم و دلایل استفاده از آن را بیان کنند. (سطح شناختی)
مراحل انجام تیمم را بهدرستی انجام دهند. (سطح مهارتی)
پیام قرآنی مرتبط با تیمم را بخوانند و مفهوم آن را توضیح دهند. (سطح شناختی)
هنگام یادگیری و انجام تیمم نظم، احترام و همکاری نشان دهند. (سطح عاطفی)
3. پیشبینی رفتار ورودی:
دانشآموزان با مفهوم وضو، طهارت، و شرایط نماز آشنا هستند. پیش از این با احکام ابتدایی نماز آموختهاند.
4. ایجاد ارتباط اولیه:
معلم با طرح سؤالهایی مانند:
«اگر جایی بودید که آب نبود، چطور برای نماز آماده میشدید؟»
«تا به حال شنیدهاید کسی تیمم کند؟»
به سراغ تجربیات و ذهنیات دانشآموزان میرود و آنها را وارد فضای درس میکند.
5. مواد و رسانههای آموزشی:
کتاب درسی هدیههای آسمان
تصویر و ویدیو مراحل تیمم
یک ظرف خاک پاک یا سنگ مناسب برای نمایش عملی
وایتبرد و ماژیک
قرآن و برگه پیام قرآنی
6. گروهبندی و ساختار کلاسی:
دانشآموزان به چهار گروه کوچک تقسیم میشوند. هر گروه مسئول انجام یک فعالیت: خواندن متن، خلاصهنویسی، تمرین عملی، بیان پیام قرآنی.
7. روش ایجاد و تداوم انگیزه:
استفاده از داستان زندگی یکی از امامان یا بزرگان دین که در شرایط سخت تیمم کردهاند، به همراه پخش ویدیویی از تیمم در شرایط کوهستان یا صحرایی.
8. ارزشیابی آغازین:
با چند سؤال ساده از دروس قبلی بررسی میشود که دانشآموزان با وضو، شرایط نماز و طهارت آشنا هستند یا نه. مانند:
«چه زمانی وضو میگیریم؟»
«آیا همیشه برای نماز آب در دسترس هست؟»
9. روش تدریس:
روش تلفیقی شامل تدریس فعال، نمایش عملی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی. استفاده از فناوری و وسایل ملموس برای درگیر کردن حواس دانشآموزان.
10. ارائه درس جدید:
معلم با روایت داستانی از نماز خواندن در کوهستان که امکان وضو نبوده، درس را آغاز میکند. سپس با استفاده از تصویر و نمایش عملی، مراحل تیمم را آموزش میدهد. دانشآموزان نیز به صورت گروهی یا انفرادی تمرین میکنند.
11. جمعبندی و ساخت دانش جدید:
با مشارکت گروهها، خلاصهای از مراحل تیمم گفته میشود. پیام قرآنی خوانده و معنی میشود.
12. ارزشیابی پایانی:
انجام عملی تیمم توسط دو دانشآموز
پرسش شفاهی از مراحل و شرایط تیمم
پرسیدن پیام قرآنی و مفهوم آن
13. تعیین تکلیف مهارتی:
تهیه نقاشی از شرایطی که تیمم واجب میشود
نوشتن یک داستان کوتاه درباره سفر بدون آب و تیمم کردن
حفظ پیام قرآنی
14. معرفی منابع:
کتاب هدیههای آسمان پایه چهارم
قرآن کریم
فیلم آموزشی تیمم
کتابهای داستانی دینی کودکان (مانند داستانهایی از زندگی امامان)
برای سفارش تایپ انواع طرح درس با ما در ارتباط باشید
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.